Παρασκευή 27 Μαΐου 2016

Ιπτάμενα ταξί άνευ πιλότου σχεδιάζουν οι Ρώσοι

Χρήστος Προυκάκης


Την ονομασία SerVert SV5B θα έχει το πρώτο άνευ πιλότου ιπτάμενο ταξί που σχεδιάζουν οι Ρώσου και σκοπεύουν να θέσουν σε χρήση περί το 2035. Θα λειτουργεί με μικτό τρόπο θυμίζοντας ταυτόχρονα ελικόπτερο και αεροπλάνο.

Χάρη σε αυτή την σχεδίαση θα έχει την δυνατότητα να προσγειώνεται και να απογειώνεται κατακόρυφα ενώ θα ταξιδεύει κανονικά ως μικρο αεροπλάνο προκειμένου να καλύψει μεγάλες αποστάσεις. Το κόστος του τοποθετείται μεταξύ 700.000 και 1.000.000 δολαρίων.

Για την χρήση του προβλέπεται ειδικός χώρος διαμέτρου 30 μέτρων εκτός αεροδρομίων. Η ανάγκη για χρήση ενός τέτοιου πτητικού μέσου θεωρείται αναγκαία και σε περιοχές της Ρωσίας που δεν έχουν τις αναγκαίες υποδομές για αεροπορική συγκοινωνία.

Όμως σε μια γενικότερη κλίμακα είναι ενδιαφέρον ότι η Ρωσία έχει θέσει ως κορυφαία προτεραιότητα του κατασκευαστικού της τομέα την δημιουργία αεροσκάφους χωρίς πιλότο για κάθε πιθανή χρήση, επιλογή που αναμφίβολα προκαλεί εντύπωση.

Η πρωτοβουλία για την κατασκευή του SerVert SV5B ανήκει σε μια νεοφυή εταιρία, την Aviation, η οποία εκδήλωσε την πρόθεση να κατασκευάσει αεροπλάνα χωρίς πιλότο και ήδη έχει εξασφαλίσει 16 εκατομμύρια δολάρια από κρατικές επενδύσεις.

Η ίδια είναι μέρος της «Εθνικής Πρωτοβουλίας της Ρωσίας για την Τεχνολογία» (Russian National Technological Initiative-NTI) που ήδη έχει συγκεντρώσει ειδικούς από πολλούς τομείς προκειμένου να δραστηριοποιηθεί σε διάφορα πρότζεκτ. Προφανώς πρόκειται για μια συνολική συστράτευση της Ρωσίας προκειμένου να δραστηριοποιηθεί σε κάθε τομέα της προωθημένης τεχνολογίας.

Οι προοπτικές


Αν και η Aviation αρχικά σκοπεύει αρχικά να δοκιμάσει και κατόπιν να αξιοποιήσει το άνευ πιλότου σκάφος για εμπορικές μεταφορές ο τελικός στόχος της είναι να χρησιμοποιηθεί ως ταξί. Ομως η λίστα της περιλαμβάνει και ειδικές χρήσεις όπως προσφορά ιατρικών υπηρεσιών σε προσωπικό επίπεδο πιθανόν με γιατρούς, μεταφορά βιοϋλικών με βασικό σημείο αναφοράς την ευρεία ανάπτυξη αλλά και χρήση της τεχνητής νοημοσύνης.

Όπως αναφέρεται το κόστος μεταφοράς θα είναι από 10 έως 15 δολάρια ανά επιβάτη για ακτίνα δράσης του αεροπλάνου περί τα 100 χιλιόμετρα. Επίσης υπολογίζεται ότι για την μεταφορά εμπορεύματος βάρους ενός κιλού για την ίδια ακτίνα δράσης το κόστος θα είναι 0,15 του δολαρίου.

Είναι εντυπωσιακό ότι σύμφωνα με την AeroNet περί το 2025 είναι αναγκαίο να βρίσκονται σε χρήση τουλάχιστον 100.000 αεροπλάνα άνευ πιλότου, δηλαδή σε εννέα χρόνια. Αν όντως έχει ετσι τότε η πρόβλεψη αυτή μπορεί να θεωρηθεί εξαιρετικά υπερεκτιμημένη δεδομένων των δυσκολιών του εγχειρήματος.

Πάντως σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της όταν η παγκόσμια αγορά αεροσκαφών άνευ πιλότου ανέλθει στα 200 δισεκατομμύρια δολάρια το μερίδιο της Ρωσίας θα μπορούσε να είναι περισσότερο από 35-40 δισεκατομμύρια δολάρια.

Νέοι κανονισμοί πτήσης


Ωστόσο μέχρι τα σχέδια της Aviation να γίνουν πραγματικότητα πρέπει να επιλυθούν διάφορα διαδικαστικά αλλά και τεχνικά ζητήματα. Κυριότερο είναι ότι απαιτείται ενα σημαντικό χρονικό διάστημα μέχρι να ολοκληρωθεί η κατασκευή αεροσκάφους χωρίς πιλότο το οποίο όντως θα έχει πλήρη και ασφαλή πτητική ικανότητα.

Επίσης επειδή πρόκειται για ένα ολότελα καινούργιο μεταφορικό μέσο θα πρέπει να προσαρμοστούν κατάλληλα όλοι οι κανόνες εναέριας κυκλοφορίας, καθώς και ότι άλλο είναι αναγκαίο ώστε ένα μικρό σκάφος χωρίς πιλότο αλλά με επιβάτες να ενσωματωθεί στις αεροπορικές συγκοινωνίες.

ΕΦ-ΣΥΝ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου